Artykuł
W Szkole Podstawowej w Porąbkach realizowany jest projekt „ Rozwijam się i uczę - indywidualizacja nauczania i wychowania w klasach I - III w Gminie Bieliny ".
W ramach projektu realizowane są następujące zajęcia:
- 1. Zajęcia rozwijające zainteresowania uczniów szczególnie uzdolnionych plastycznie - prowadząca Anna Maciejczyk
- 2. Zajęcia rozwijające zainteresowania uczniów szczególnie uzdolnionych z uwzględnieniem nauk matematyczno - przyrodniczych prowadząca Danuta Danielska
- 3. Gimnastyka korekcyjna dla dzieci - prowadząca Elżbieta Kałuża
W projekcie bierze udział 28 uczniów w tym 16 dziewcząt i 12 chłopców
Realizowane zajęcia mają na celu:
- zaspokajanie potrzeby twórczej aktywności.
- rozwijanie zainteresowań matematycznych, przyrodniczych i plastycznych oraz pogłębienie wiedzy i umiejętności w tym zakresie.
- kształtowanie postaw proekologicznych, budzenie wrażliwości nabpiękno przyrody.
- kształtowanie umiejętności obserwacji, formułowania wniosków i spostrzeżeń.
- wyrobienie u dzieci nawyku prawidłowej postawy ciała we wszystkich sytuacjach dnia codziennego.
- wdrożeniu do rekreacji ruchowej uwzględniającej elementy profilaktyki i korekcji zaburzeń istniejących u dzieci.
- kształtowanie pozytywnych relacji i postaw koleżeńskich.
Dzieci bardzo chętnie uczestniczą w zajęciach, są z nich zadowolone, bardzo aktywnie biorą w nich udział. Dzięki nim wzbogaciły słownictwo, lepiej radzą sobie w sytuacjach problemowych, starają się stosować nawyki kultury ekologicznej i zdrowotnej zarówno podczas zabaw, jak i w życiu codziennym.
Pomoce dydaktyczne zakupione dla naszej szkoły w ramach projektu są wykorzystywane na zajęciach dodatkowych i sprawiają, iż są one bardziej atrakcyjne. Zachęcają i aktywizują dzieci do podejmowania różnorakich działań. Wzbogacają pracę na zajęciach.
Koordynator- Elżbieta Kałuża
1. Zajęcia rozwijające zainteresowania uczniów szczególnie uzdolnionych plastycznie
Głównym celem zajęć jest rozwijanie indywidualnych uzdolnień i zainteresowań plastycznych dzieci. Uczniowie rozwijają i doskonalą sprawności manualne, wyobraźnię i twórcze myślenie. Na zajęciach dzieci rysują,malują, wyklejają, wydzierają, lepią z gliny, wykonują witraże, odlewy gipsowe oraz poznają nowe techniki plastyczne.
Na zajęciach stosowane są pomoce dydaktyczne, materiały i narzędzia plastyczne zakupione w ramach projektu „Rozwijam się i uczę - indywidualizacja nauczania i wychowania w klasach I-III w Gminie Bieliny" m.in.: farby plakatowe i akwarelowe, magiczne kredki, farby Kri kra krea, glina, odlewy gipsowe, stemple, nożyczki fantazyjne, dziurkacze ozdobne, sztalugi malarskie.
Dzieci systematycznie i z ochotą przychodzą na zajęcia, aktywnie w nich uczestniczą i zgodnie ze sobą współpracują. Są zadowolone, bo robią to co lubią. Swoje prace plastyczne prezentują w szkolnej Galerii Małego Artysty na korytarzu szkolnym.
Anna Maciejczyk
2. Zajęcia rozwijające zainteresowania uczniów szczególnie uzdolnionych z uwzględnieniem nauk matematyczno - przyrodniczych.
Głównym celem zajęć jest wspomaganie wszechstronnego i harmonijnego rozwoju uczniów, rozwijanie zainteresowań matematycznych i przyrodniczych oraz pogłębianie wiedzy i umiejętności.
Frekwencja jest zawsze wzorowa, dzieci bardzo chętnie uczestniczą w zajęciach, aktywnie biorą w nich udział. Rozwiązują wszystkie zadania matematyczno-przyrodnicze, przynoszą potrzebne materiały. Bardzo lubią przeprowadzać różne doświadczenia, obserwować rośliny i zwierzęta, poznawać ciekawostki o świecie przyrody. Z wielkim zapałem rozwiązują łamigłówki, krzyżówki, nietypowe zadania i zagadki matematyczne.
Na zajęciach są wykorzystywane testy przygotowane przez nauczyciela, dzieci samodzielnie i bardzo chętnie wykonują różne doświadczenia, lubią grać w gry multimedialne tematycznie związane z zajęciami.
Dzięki tym zajęciom dzieci wzbogaciły swoją wiedzę matematyczno-przyrodniczą, którą potrafią praktycznie wykorzystać na zajęciach szkolnych.
Danuta Danielska
3. Gimnastyka korekcyjna dla dzieci
Uczęszczają na nie dzieci z konkretnym rozpoznaniem stwierdzonym podczas badań lekarskich. Celem tych zajęć jest korekcja istniejących zaburzeń statyki ciała, wyrobienie u dziecka nawyku prawidłowej postawy ciała we wszystkich sytuacjach i czynnościach dnia codziennego, rozciąganie i wzmacnianie mięśni przykurczonych i osłabionych, wyrobienie odruchu prawidłowego ustawienia stóp i nawyku prawidłowego chodu, wdrożenie do rekreacji ruchowej uwzględniającej elementy profilaktyki i korekcji zaburzeń zagrażających lub istniejących u dzieci, kształtowaniu rozumienia potrzeby dbania o własną sylwetkę i sprawność fizyczną.
W zajęciach wykorzystywane są pomoce zakupione w ramach projektu: piłki lekarskie, skakanki, pachołki, poduszki sensoryczne, twister, ławka korekcyjna, materac korekcyjny, elongator, lustro korekcyjne.
Gimnastyka korekcyjna jest atrakcyjną formą zajęć ruchowych, w której dzieci z radością uczestniczą, chętnie wykonują wszystkie ćwiczenia, znają konsekwencje wadliwego sposobu siedzenia, noszenia tornistrów, chodzenia czy spania. Rozumieją, po co ćwiczą i czym dla nich jest udział w takich zajęciach.
Elżbieta Kałuża